Pro zdravé žití > Vitamín C

Vitamín C

Mandarinky jsou také hodně bohaté na vitamín C, kyselinu listovou nebo beta-karoten. Jsou prospěšné na posílení iminuty.

Středně velká mandarinka obsahuje 24 mg vitamínu C - neboli 39%, to je asi 1/3 denní doporučené dávky.

Mandarinky mají oproti pomerančům trošku menší hodnoty vitamínu C, ale zase více vitamínu A a železa.

Mandarinky obsahují 27 mg vitamínu C na 100g. Vitamín C posiluje náš imunitní systém a působí preventivně proti nachlazení.

 

 

 

Vitamin C jako prevence před nákazou koronavirem

 

Dle australského Institutu pro lékařskou výživu vede nedostatek vitaminu C ke snížené odolnosti organismu vůči virovým infekcím. Bohužel snížená hladina vitaminu C se nemusí dlouho projevit, ale vede například právě ke snížení protiinfekční imunity. Vitamin C je tedy pod lékařským dohledem (formou infuzí) používán i jako podpůrná léčba řady civilizačních onemocnění, včetně snížení dopadů fyzického a psychického stresu.

 

Zvýšené dávky vitaminu C jako součást léčby Covid-19

V současné době je vitamin C řadou středisek využíván i v boji s Covid-19. Výsledkem je zkrácení doby hospitalizace a zlepšení průběhu nemoci (příznaky nemají tak závažný průběh). Například studie ZhiYong Penga ze Zhongnan Hospital of Wuhan University vykázala, že díky své antioxidační funkci může být vitamin C součástí prevence vzniku cytokinové bouře, jež je zodpovědná za ničení plic v případě koronavirové infekce. Dr. Andrew G. Weber, pneumologický specialista ze společnosti Northwell Health, který též pacientům aplikoval zvýšené dávky vitaminu C, vykázal u těchto pacientů výrazné zlehčení průběhu nemoci.

„Dostatečný příjem vitaminu C je třeba zajistit především konzumací ovoce a zeleniny, ale také kvalitními doplňky stravy,“ uvádí prof. MUDr. RNDr. Vilím Šimánek, DrSc., z Ústavu lékařské chemie a biochemie Univerzity Palackého v Olomouci: „Denní dávka vitaminu C pro zdravého dospělého člověka je zhruba 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena až na 1–2 g u dospělých i dětí s příznaky chřipky, dále u sportovců či během pobytu v extremních klimatických podmínkách,“ dodává. Doporučenou denní dávku poskytne například jeden průměrně velký pomeranč. Vitamin C se doporučuje podávat všem především v období výskytu chřipkových onemocnění nebo při rekonvalescenci či poúrazových stavech a po operacích, kdy pomáhá rychlejšímu hojení a snižuje výskyt proleženin.

Předávkování můžete poznat

Pozor ale na předávkování! Když užijete více než 2000 mg vitaminu C za den, mohou se dostavit nepříjemné průvodní příznaky: průjem nebo naopak zpomalení střevní peristaltiky, žaludeční křeče, nevolnost. „Příliš vysoké dávky se nedoporučují lidem, kteří jsou náchylní k tvorbě ledvinových kamenů,“ upozorňuje profesor Šimánek. Velká dávka vitaminu C může rovněž mírně změnit výsledky krevních a močových testů (například hladinu cukru v moči u diabetiků).

 

 

Vitamin C je nejlepší dodávat do těla v menších dávkách, avšak pravidelně. Tělo totiž dokáže najednou zpracovat jen malou část a zbytek vyloučí.

Zdroj: www.zenysro.cz