Pro zdravé žití > Ženy pozor! Těchto prvků máte nedostatek: Doplňte si zinek a selen

Ženy pozor! Těchto prvků máte nedostatek: Doplňte si zinek a selen

Ačkoliv se o tom tolik neví, jsou zinek a selen pro náš organismus významné prvky. Oba v lidském těle podporují celou řadu funkcí a mají blahodárný vliv nejen na jeho obranyschopnost.

Když přijde řeč na stravování, obrací se pozornost zejména na obsah bílkovin či tuků a sacharidů ve stravě. Neměli bychom však opomenout důležitost prvků zinek a selen, které se podílejí na zásadních funkcích našeho těla. Základem pro jejich dostatek je vyvážená pestrá strava. Podle odborníků a studií však jak zinku, tak selenu nepřijímáme dostatek. Na výskyt onemocnění má přitom často vliv právě nedostatek jednotlivých prvků.

 

Zinek – nezbytná součást enzymů

Zinek je významný kovový prvek, který je součástí více než 300 enzymů v našem těle. Dostatečné množství zinku potřebujeme nejen pro tělesný růst a vývoj, ale je zásadní i pro náš imunitní systém či reprodukci. Jedná se o nezbytný prvek s velkým vlivem na naši kůži, kosti i vlasy. Podle Studie individuální spotřeby potravin se velký nedostatek zinku objevil u všech žen nad 17 let a u starších mužů nad 60 let. Ovšem nejméně ho měly dívky mezi 15 a 17 lety, a to u celých 94 %. Podle studie, která se zabývala analýzou školních obědů pro děti od 7 do 10 let, byl obsah zinku i selenu ve stravě dostačující.

Kde v potravinách

• vepřová játra • hovězí maso • sója a sójové výrobky (tofu či tempeh) • tvrdé sýry • vlašské ořechy • celozrnné obiloviny • vejce • mléčné výrobky • ryby a mořské plody

Selen – antioxidační polokov

Jeden z nejcennějších prvků pro náš organismus je antioxidantní polokov selen. Bohužel příjem selenu v celé populaci je nízký. Zejména se to týká žen. Více než 60 % má oproti doporučené denní dávce 55 μg nedostatek selenu. „Tento významný prvek má přitom v našem organismu celou řadu funkcí. Podílí se například na obranyschopnosti, na činnosti štítné žlázy, jater, na kvalitě naší kůže, pomáhá zajišťovat správný růst a reprodukční funkce. Jeho nedostatek může mít za následek onemocnění srdce, neplodnost, šedý zákal či otoky kloubů,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý z České a slovenské asociace pro speciální potraviny a doplňuje: „Pokud máte dostatek selenu, pozitivně tím ovlivňujete rychlost hojení ran a oparů, regeneraci svalů po fyzické zátěži, pomáháte vašemu tělu bojovat s virovými nemocemi a likvidovat nebezpečné látky.“

Kde v potravinách

• vnitřnosti • mléko • ořechy • droždí • kukuřice • citrusy • avokádo • celozrnné obiloviny

Zdroj: www.ahaonline.cz

Loading...

Pro zdravé žití